Vergelijking: Epson SureColor SC-P5300 vs. SC-P5000
In dit rapport vergelijken we de Epson SureColor SC-P5300 met zijn voorganger, de SC-P5000. We beoordelen of de SC-P5300 een volwaardige opvolger is voor veeleisende fotografen en grafische professionals. Alle relevante aspecten voor professioneel gebruik komen aan bod: afdrukkwaliteit, kleurbeheer en kleurbereik, media-ondersteuning, snelheid & workflow, betrouwbaarheid & onderhoud, en prijs & beschikbaarheid. Ter afsluiting presenteren we een samenvattende vergelijkingstabel met de belangrijkste specificaties en verschillen.
(NB: De SC-P5000 was uitgebracht in 2017, de SC-P5300 verscheen in de tweede helft van 2023.)
Afdrukkwaliteit en Kleuren: Resolutie, Detail en Zwartweergave
Resolutie & Detail: De SC-P5300 bouwt voort op de uitstekende beeldkwaliteit van de SC-P5000, maar biedt hogere technische specificaties voor resolutie en detail. De maximale printresolutie is verdubbeld van 2880 × 1440 dpi bij de SC-P5000 naar 5760 × 1440 dpi bij de SC-P5300. Daarnaast is de minimale inktdruppelgrootte gehalveerd – van 3,5 picoliter bij de P5000 naar 1,5 pl bij de P5300. In de praktijk leveren beide printers haarscherpe, gallery-quality foto-afdrukken, maar de SC-P5300 kan dankzij de hogere resolutie en fijnere druppels iets gladdere gradaties en meer microdetail weergeven, vooral in subtiele texturen en zachte kleurovergangen.
Inktsysteem & Kleurbereik: Beide modellen maken gebruik van een 10-kleuren Epson UltraChrome pigmentinktsysteem, maar de exacte inktsamenstelling verschilt. De Epson SC-P5000 werd geleverd in twee varianten met UltraChrome HDX-inkt:
- Standard/Designer Edition – gericht op fotografie en fine-art – had Light Light Black (LLK) als extra grijstint voor uiterst neutrale grijstrappen en gebruikte daarnaast de volledige HDX-kleurenreeks inclusief oranje en groene inkt. Deze versie bood zeer vloeiende grijsgradaties en maakte gebruik van Epson’s geavanceerde zwart-wit modus (ABW). Het kleurbereik van de fotoversie was al uitstekend: ~98,8% van de Pantone Solid Coated-kleuren kon gereproduceerd worden.
- Commercial Edition – gericht op proefdrukken (proofing) – ruilde de LLK in voor een Violet-inkt. Deze versie behield eveneens de oranje én groene inkten van HDX, en bereikte daarmee een industriebest Pantone-dekking van ~99% (met name betere weergave van bepaalde paarse/blauwe tinten). Het opofferen van de extra grijstint maakte deze violet-versie iets minder ideaal voor fotografie vanwege minder soepele grijsovergangen, maar het vergrote gamut was nuttig voor het accuraat proefdrukken van bijv. huisstijlkleuren.
De Epson SC-P5300 gebruikt de nieuwe UltraChrome Pro10-inkten en combineert feitelijk het beste van bovengenoemde twee werelden. Het inktsysteem van de P5300 heeft standaard een violette inkt (net als de proofing-editie van de P5000) voor een breder bereik in met name diepblauwe en paarse tinten, maar beschikt tevens over meerdere grijstonen: Photo Black, Matte Black, Gray en Light Gray. Dit betekent dat de P5300, ondanks het laten vervallen van de oranje en groene inkten van de HDX-set, toch een zeer vergelijkbaar totaal kleurbereik haalt en tegelijk neutrale grijswaarden kan produceren. In cijfers benadert de SC-P5300 ~99% Pantone-dekking, vrijwel gelijk aan de beste P5000-configuratie. In de praktijk is er nauwelijks verschil in de kleurruimte van realistische foto’s – de P5000 had een voorsprong in sommige verzadigde oranje- en groentinten, de P5300 wint iets in de violet/blauw tinten, maar deze verschillen zijn klein. Voor normale fotografie geldt dat beelden uit beide printers uiterst kleurnauwkeurig en verzadigd ogen, zonder merkbare gamutbeperkingen.
Zwarttinten & Contrast: Beide modellen zijn uitstekend uitgerust voor zwart-wit en schaduwdetail. De P5000 in fotoversie bevatte vier zwartinkten (PK, MK, Light Black en LLK), waarvan er telkens drie tegelijk worden gebruikt (PK of MK afhankelijk van glans/mat media, plus de twee lichtere grijzen). De P5300 heeft Photo Black, Matte Black, Gray en Light Gray – eveneens effectief drie zwartniveaus tegelijk. Beide printers leveren daardoor neutrale grijstrappen zonder kleurzweem, met fijne detailtekening in schaduwen.
Waar de SC-P5000 echter geen speciale modus had voor extra diepe zwarten, introduceert de SC-P5300 twee nieuwe features gericht op betere zwartweergave op glanzend papier: Black Enhance Overcoat (BEO) en Carbon Black Mode. BEO is een technologie die op gloss media een extra heldere overcoating legt over donkere partijen om bronzing (dofheid en glansverschil) te verminderen en de optische zwartdichtheid iets te verhogen. Carbon Black Mode is een driver-instelling die de printer dwingt met de allerkleinste druppels te printen (1,5 pl) en zo de maximale D-max waarde van zwart nóg iets verder opkrikt. Epson claimt hiermee zichtbaar diepere zwarten en rijker contrast in donkere gebieden. In de praktijk moet hier wel een nuance bij: onafhankelijke tests tonen dat de winst door Carbon Black/BEO relatief klein is – verbeteringen in zwarting zijn miniem tot nauwelijks zichtbaar bij normale waarneming. Bovendien werkt deze modus alleen optimaal op bepaalde papiersoorten en gaat hij gepaard met een aanzienlijk tragere printoutput (tot wel dubbele printtijd). Het is dus geen dramatische kwaliteitssprong maar eerder een subtiele optimalisatie voor perfectionisten. Desalniettemin heeft de SC-P5300 op glanzend fotopapier een licht voordeel: iets diepere maximale zwarten en minder bronzing dan de P5000 kan behalen, zij het ten koste van snelheid. Beide modellen produceren overigens al een zeer hoge zwartdichtheid (D-max ~2.8–2.9 op baryta/gloss media bij PK-inkt). Het verschil met de P5300 in speciale modus kan oplopen tot ca. 11% hogere densiteit volgens Epson, maar dat verschil is in de praktijk doorgaans niet opvallend zonder meetapparatuur. Kortom, voor zwart-wit fotografie levert de P5300 evenwichtige en iets verbeterde resultaten, maar de verbetering is evolutionair (fijnmaziger detail, optioneel iets dieper zwart) in plaats van revolutionair.
Kleurbeheer en Kleuromvang
Beide printers behoren tot Epson’s professionele foto-line-up en ondersteunen geavanceerd kleurbeheer. De SC-P5000 was Pantone-gecertificeerd en gold lange tijd als een referentie voor kleurnauwkeurigheid in proefdruk- en fotografiewereld. De SC-P5300 zet deze traditie voort – ondanks de gewijzigde inktsamenstelling blijft de Pantone-dekking praktisch gelijk – en is daarmee uitstekend geschikt voor kleurkritisch werk. Voor fotografen betekent dit dat beide modellen moeiteloos Adobe RGB en andere brede kleurruimtes aankunnen, met voldoende gamut om verzadigde natuur- en modetinten accuraat af te drukken.
ICC-profielen & Workflow: De stap van P5000 naar P5300 brengt vooral verbeteringen in gebruiksgemak. De P5000 had al uitgebreide ondersteuning voor ICC-profielen en Epson’s Advanced Black & White (ABW) printmodus voor neutrale monochrome prints. De P5300 bouwt hierop voort en integreert beter met moderne software: zo is er ondersteuning voor de Epson Print Layout-applicatie en Epson Cloud Solution Port, wat het proces van softproofing en kleurbeheer nog gebruiksvriendelijker maakt. Fotografen die zelf printen zullen merken dat met de P5300 de drempel om perfect kleurbeheer te bereiken laag is gehouden – beschikbare papierprofielen en softproofing workflows werken even goed of beter als voorheen.
Gamut-verschillen: Zoals eerder genoemd, hoef je als fotograaf geen zorgen te hebben over het ontbreken van oranje/groene inkten in de P5300 ten opzichte van de P5000. In prints van realistische foto’s zijn verschillen in kleurruimte verwaarloosbaar. De P5000 (LLK-versie) haalde ongeveer 98-99% Pantone-dekking, en de P5300 met violet inkt evenaart dat nagenoeg. Epson zelf geeft ~99% Pantone PLUS coverage op de P5300 aan, vergelijkbaar met de P5000 Commercial Edition destijds. Met andere woorden: de kleurenprestaties zijn volledig op niveau, met misschien een lichte verbetering in moeilijk reproduceerbare blauwpaarse tinten dankzij de violet-inkt. Tegelijk gaan er geen praktisch belangrijke tinten verloren in het oranje/groen spectrum, doordat de nieuwe inkten en algoritmes dit goed opvangen. Alleen in theoretische profielvergelijkingen zie je dat de P5000 iets verder uitstak in het uiterste oranje/groen hoekje en de P5300 in violet/blauw – in de praktijk zul je dit nauwelijks aantoonbaar terugzien in fotoafdrukken.
Media-ondersteuning en Flexibiliteit
Zowel de SC-P5000 als de SC-P5300 zijn zeer flexibele printers als het gaat om media. Beide modellen kunnen printen op losse vellen tot A2+ formaat (17″ breed) én op rolmedia tot 17″ breed. Ze ondersteunen daarmee zowel standaard fotopapier (glossy, lustre, semi-gloss) als matte fine-art papieren, canvas, enzovoort – tot een dikte van circa 1,5 mm voor bijvoorbeeld karton of posterboard via de frontinvoer. De papierhandling is vergelijkbaar: beide hebben een hoge-capaciteit papiercassette (±250 vel A4/A3) voor gemak bij het printen op standaardformaten, een single-sheet invoer aan de bovenzijde voor losse vellen, en een recht-door-frontinvoer voor dik of speciaal materiaal. Daarnaast beschikken beide over een gemotoriseerde rolhouder en automatische snij-unit, wat panoramaprints en het wisselen tussen rol en sheet vergemakkelijkt.
Randloos printen: De SC-P5000 kon randloos (“BorderFree”) printen op een aantal veelvoorkomende papierformaten, zowel op rol als op bepaalde cut-sheet fotomaten (bijv. A4, A3+, 17″ breedte e.d.). De SC-P5300 zet deze mogelijkheid voort – ook hier is randloos afdrukken mogelijk op diverse formaten, waaronder rolpapier en standaard fotomaten. Op zeer kleine formaten (onder ~8×10″) is randloos afdrukken niet ondersteund, maar dat was bij de P5000 evenmin het geval (deze printers zijn fysiek groter en primair gericht op A2 en groter). Voor fine-art fotografen is het goed om te weten dat beide modellen moeiteloos ongecoate kunstdruk-papieren aankunnen; de P5300 heeft bovendien het voordeel dat bij wisselen tussen glossy en mat papier geen inktwissel meer nodig is (meer daarover onder Workflow).
Conclusie mediaflexibiliteit: Op media-gebied biedt de SC-P5300 geen beperkingen ten opzichte van de P5000. Alles wat je met de P5000 kon printen, kan de P5300 ook – van hoogglans fotoafdrukken tot museumkwaliteit fine-art prints. Sterker nog, doordat het omslachtige zwart-inkt wisselen is geëlimineerd, wordt het nog makkelijker om verschillende papiertypes door elkaar te gebruiken zonder tijd- of inktverlies. Een fotograaf die bijvoorbeeld zowel op baryta (glanzend fiber-based) als op mat katoenpapier print, zal merken dat de workflow vlotter is: je kunt direct van het ene naar het andere printen zonder eerst een zwarte inkt te moeten spoelen of switchen. Dit is een belangrijke praktische verbetering voor gebruikers die met uiteenlopende media werken.
Snelheid en Workflow
Qua printsnelheid zijn beide modellen vergelijkbaar – het zijn geen productieprinters in de zin van zeer hoge throughput, maar voor een studio-omgeving of klein lab zijn ze voldoende vlot. In de hoogste kwaliteit (“Max Quality” instellingen) doet zowel de P5000 als de P5300 er ongeveer 5–8 minuten over om een A2-fotoafdruk te maken, afhankelijk van beeldinhoud en gekozen mediatype. De SC-P5000 beschikte over een PrecisionCore TFP-printkop met 360 nozzles per kleurkanaal, wat destijds bijdroeg aan relatief hoge printsnelheden. De SC-P5300 heeft een moderne MicroTFP-printkop met 10 kanalen en 180 nozzles per kleur – op papier minder nozzles, maar dankzij efficiëntere spuitkop-aansturing en rasteralgoritmes (geleend van de P700/P900 serie) weet de P5300 toch een vergelijkbare snelheid te behalen. Geen van beide modellen is merkbaar sneller dan de ander in standaardmodi; de SC-P5300 kan in sommige gevallen iets efficiënter om gaan met hoge volume prints zonder kwaliteitsverlies, maar de verschillen zijn klein.
Workflow & Gebruiksgemak: Op het gebied van workflow integratie en gebruiksvriendelijkheid zijn wél duidelijke verbeteringen doorgevoerd met de SC-P5300. De SC-P5000 heeft een traditioneel 2.7″ kleurenscherm met knoppenbediening voor menu’s, en was beperkt tot USB- en bekabelde netwerk (Ethernet) aansluitingen. Wi-Fi was niet aanwezig in de P5000-serie, wat anno nu inhoudt dat je altijd via een kabel of een printserver moet werken. De SC-P5300 daarentegen is uitgerust met een groot 4,3-inch kleuren touchscreen, dat de bediening intuïtiever en sneller maakt (vergelijkbaar met de interface van Epson’s P700/P900). Navigeren door instellingen, onderhoudstaken uitvoeren en het aflezen van status gaat op de P5300 een stuk vloeiender dankzij dit touchscreen en de moderne GUI. Daarnaast biedt de P5300 volwaardige draadloze connectiviteit**: naast USB 3.0 en Gigabit Ethernet heeft hij ingebouwde Wi-Fi (802.11n). Dit betekent dat je direct vanaf een laptop of zelfs mobiel apparaat kunt printen, zonder dat de printer fysiek naast je computer hoeft te staan. Ook nieuw is de integratie met Epson’s Cloud Solution PORT, waarmee je printopdrachten en printerstatus via de cloud kunt monitoren – handig voor studio’s of professionals die remote hun printerpark beheren.
Zwart-inkt wissel: Een enorme workflow-verbetering in de SC-P5300 is het wegvallen van de noodzaak om zwart inkten te wisselen. De oude P5000 had één gedeeld kanaal voor Photo Black (glanszwart) en Matte Black; bij het wisselen van een glanzend naar een mat papier moest de printer de zwarte inktlijn spoelen en overstappen, wat inkt en tijd kostte. De P5000 maakte dit proces weliswaar automatisch (met een mechanisme) maar gebruikers verloren toch enkele milliliters inkt per wissel en het duurde een paar minuten. De SC-P5300 heeft twee aparte zwarte inktkanalen – PK én MK zijn permanent beschikbaar zonder flushen. Dit betekent dat de printer zelf automatisch kiest welke zwartinkt gebruikt moet worden, en schakelt zonder enige onderbreking. Voor fotografen die regelmatig tussen glossy en matte media switchen, is dit een zeer welkome verbetering die zowel inkt bespaart als de workflow versnelt. Concreet kun je nu in een printopdracht foto’s op glanspapier en fine-art prints op mat papier afwisselen zonder extra handelingen; iets dat met de P5000 omslachtig was.
Samengevat, op workflowvlak is de SC-P5300 duidelijk moderner en praktischer: draadloos printen, een gebruiksvriendelijk touchscreen, cloudbeheer en geen zwart-wissel zorgen voor een soepeler dagelijkse ervaring. De ruwe printsnelheid (pagina’s per minuut) is vergelijkbaar gebleven, maar het gebruiksgemak is naar een hoger niveau getild. Dit maakt vooral verschil in een drukke omgeving of voor creatieve professionals die snel willen kunnen inspelen op spontane printideeën zonder gedoe.
Beide printers ondersteunen overigens de gangbare printertalen, zodat fotografen en grafische professionals moeiteloos vanuit diverse professionele software kunnen afdrukken.
Betrouwbaarheid en Onderhoud
De Epson SureColor SC-P5000 heeft zich in het veld bewezen als een betrouwbaar werkpaard. Veel professionele fotografen en drukkers prijzen de degelijkheid van de P5000-serie – mits de printer regelmatig gebruikt wordt. Een bekend aandachtspunt van de P5000 (en vergelijkbare oudere pigmentprinters) is dat langdurig stilstaan kan leiden tot ingedroogde nozzles. Epson had in de P5000 het ontwerp al verfijnd met betere afdichting, stofbescherming en zelfs een “printloze” nozzle-check sensor om verstoppingen te voorkomen. Toch gold: wie de P5000 aanschafte, deed er goed aan deze wekelijks even te gebruiken of een automatische nozzle test te laten draaien, om problemen te vermijden.
De SC-P5300 lijkt op dit vlak minimaal even goed, zo niet beter te presteren. Epson heeft bij de P5300 de printkop-technologie deels overgenomen van de kleinere P700/P900, die ontworpen zijn voor de prosumer markt en daardoor iets vergevingsgezinder zijn bij infrequent gebruik. Praktijkervaring (bijv. van testers) geeft aan dat de P5300 minder snel nozzles laat indrogen als hij eens een paar weken stilstaat. Desalniettemin blijft het een goed advies om de printer regelmatig aan te zetten voor een nozzle-check, zeker voor professionals.
Onderhoud: Beide printers hebben verwisselbare onderhoudstanks voor het opvangen van inkt (o.a. tijdens reiniging en bij randloos printen). Deze tanks gaan in de praktijk erg lang mee – bij de P5000 kon één maintenance tank vaak jarenlang mee, en hetzelfde lijkt te gelden voor de P5300 die zeer efficiënt met reinigingscycli omspringt. Inktcartridges zijn bij beide modellen groot (±200 ml inhoud) en duurder in aanschaf, maar leveren daardoor een lagere prijs per ml inkt dan bij kleinere printers. De inktkosten per afdruk liggen bij de P5300 op ongeveer de helft van die bij een desktopmodel als de P900, doordat de cartridges groter zijn. Beide modellen gebruiken tien cartridges (inclusief beide zwarten); bij de P5000 resulteerde een zwartwissel in wat inktverlies, wat de effectieve kosten iets kon verhogen. De P5300 vermijdt die verspilling door het permanente dual-black systeem. Epson hanteert voor de nieuwe UltraChrome Pro10-inkt vergelijkbare prijzen als voor de oude HDX-inkt; fotografen hoeven dus geen forse veranderingen in inktexploitatie te verwachten.
Automatische nozzle-check: Een nieuwigheid in de SC-P5300 is een automatische spuitkopcontrole. Volgens Epson is de printer in staat om periodiek of bij opstart zelf een nozzle-check en reiniging uit te voeren zonder dat de gebruiker handmatig een testpatroon hoeft te printen. Dit zou betekenen dat verstoppingen vroegtijdig opgespoord en gecorrigeerd worden, wat de betrouwbaarheid ten goede komt en onverwachte printproblemen vermindert. (NB: De SC-P5000 vereiste doorgaans een handmatige nozzle-check print; sommige uitvoeringen hadden wel een sensor voor nozzle-detectie, maar de gebruiker moest nog steeds het proces initiëren. De P5300 automatiseert dit proces meer.) In de praktijk moet nog blijken hoeveel dit scheelt – maar minder stilstand en minder inktverspilling aan reinigingsroutines is uiteraard altijd welkom voor intensieve gebruikers.
Tot slot zijn er qua levensduur en service geen aanwijzingen dat de P5300 onderdoet voor de P5000. Het chassis en mechaniek van beide apparaten zijn vergelijkbaar robuust (de P5300 gebruikt zelfs grotendeels dezelfde behuizing en bouwvorm als de P5000) en wegen rond de 52 kg – echte zware pro-printers dus. Epson biedt voor de SC-P5300 een on-site garantie (vaak 1 jaar standaard, uitbreidbaar) vergelijkbaar met wat gold voor de SC-P5000 in zijn tijd. Het wordt door ervaren gebruikers aangeraden om, indien men de printer zeer intensief gebruikt of juist langdurig wil behouden, een onderhoudscontract te overwegen voor extra gemoedsrust. Al met al mag verwacht worden dat de SC-P5300 minstens zo lang mee kan als de SC-P5000 deed – met mogelijk minder kleine onderhoudsinterventies dankzij de moderniseringen.
Prijs en Beschikbaarheid
De Epson SC-P5300 werd in 2023 geïntroduceerd in vrijwel dezelfde prijsklasse als de SC-P5000 destijds (€2.000–€2.400 incl. btw), waarmee Epson bewust aansluit bij bestaande gebruikers. In de praktijk ligt de huidige straatprijs van de P5300 rond €2.100–€2.300 incl. btw — iets voordeliger of vergelijkbaar met wat de P5000 kostte bij lancering. Over de verbruikskosten kunnen we kort zijn, de prijs van de inktpatronen is voor beide machines identiek.
Beschikbaarheid: De Epson SC-P5000 wordt door Epson Europa officieel aangeduid als “Discontinued” – hij wordt niet langer geproduceerd of geleverd. Sommige dealers duiden hem aan als “verouderd model, niet meer leverbaar”. Tweedehands of in restvoorraden kan er incidenteel nog een P5000 opduiken, maar praktisch gezien is voor nieuwe kopers de SC-P5300 het huidige model en vrijwel de enige logische keuze in deze klasse. De SC-P5300 is sinds eind 2023 ruimschoots verkrijgbaar via Epson ProGraphics dealers en gespecialiseerde fotovakhandels. Ook online is hij te bestellen bij bekende retailers. Epson richt met de P5300 zowel op professionele fotografen/kunstenaars als op proofing-bureaus; feitelijk neemt dit ene model de plek in van de twee varianten van de P5000.
Wat support betreft: omdat de P5000 uit productie is, zal toekomstige technische ondersteuning en driver-updates daarvoor geleidelijk afgebouwd worden. De P5300 geniet als nieuw model volledige ondersteuning, compatibiliteit met de nieuwste OS-versies en de zekerheid van beschikbaarheid van onderdelen en inkten voor de komende jaren. Dit is belangrijk om mee te nemen in een investeringsafweging.
Vergelijkingstabel: Epson SC-P5000 vs SC-P5300
Onderstaande tabel zet de belangrijkste specificaties en kenmerken side-by-side ter overzicht. Hierbij gaan we uit van de SC-P5000 Standard Edition (fotografie-versie met LLK) versus de SC-P5300 (enkel één standaard versie, met violet). Eventuele bijzonderheden zijn in voetnoten toegelicht.
| Kenmerk | Epson SureColor SC-P5000 (HDX) | Epson SureColor SC-P5300 (Pro10) |
| Printresolutie | Max. 2880 × 1440 dpi | Max. 5760 × 1440 dpi |
| Min. druppelgrootte | 3,5 pl (variable-sized) | 1,5 pl (variable-sized) |
| Printkop | PrecisionCore TFP, 10 kanalen, 360 nozzles per kleur. PK/MK wissel vereist (gedeeld zwart-kanaal). | MicroTFP (P700/P900 tech), 10 kanalen, 180 nozzles per kleur. Dedicated PK + MK kanalen (geen zwartwissel). |
| Inktsysteem | UltraChrome HDX, 10 kleuren:<br>– C, LC, VM, VLM, Y, Light Black, Light Light Black, Oranje, Groen, + PK/MK (11 cartridges, waarvan 2 zwart).<br>LLK-versie voor fotografie (Standard Edition). <small>(Commercial Edition had Violet ipv LLK)</small> | UltraChrome Pro10, 10 kleuren:<br>– C, LC, VM, VLM, Y, Gray, Light Gray, Violet, + PK, MK.<br>Één inktspecificatie (fotografie + proofing gecombineerd). |
| Pantone-kleurbereik | ~98–99% Pantone® Solid Coated dekking (≈98,8% bij LLK-versie). Zeer breed gamut, vooral dankzij Orange & Green voor heldere oranje/groene tinten. | ~99% Pantone® dekking (met violet). Breed gamut, vooral betere blauwpaarse tinten door violet-inkt. Geen oranje/groene inkt, maar vergelijkbaar totaal gamut (verschillen praktisch verwaarloosbaar). |
| Zwart-intensiteit | Zeer hoge D-max op gloss (~2.8–2.9). Geen speciale modus voor extra zwart. | Nog iets hogere D-max op gloss met Carbon Black Mode (optioneel). Black Enhance Overcoat reduceert bronzing en verhoogt optische zwartdensiteit op glanspapier. (Effect is subtiel; printtempo lager in CB-modus.) |
| Mediaformaten | Losse vellen tot A2+ (17″ breed); rol tot 17″. Min. vel ca. 8×10″. | Losse vellen tot A2+; rol tot 17″. (Zelfde formaten als P5000.) |
| Mediahanding | 250-vel papiercassette (A4/A3); single-sheet invoer boven; frontinvoer voor dik (<1,5 mm) media. Automatische rolhouder & papiersnijder. | Zelfde veelzijdigheid: 250 vel cassette, handinvoer boven, frontinvoer tot 1,5 mm dikte. Geïntegreerde rolunit en cutter. |
| Randloos printen | Ja, op geselecteerde formaten (rol en diverse standaard fotomaten). | Ja, vergelijkbaar (17″ rol en gangbare velformaten randloos). |
| Printsnelheid (A2 foto) | ~5–8 min in Max kwaliteit modus (afhankelijk van instellingen). 360-nozzle kop kan hoge snelheid aan. | ~5–8 min in Max kwaliteit (vergelijkbaar tempo). Minder nozzles maar geoptimaliseerde screening software, geschikt voor hoge volumes. |
| Connectiviteit | USB 2.0, Ethernet (Gigabit). Geen Wi-Fi ingebouwd. | USB (2.0/3.0), Ethernet (Gigabit) én Wi-Fi (802.11n draadloos). + Epson Cloud support (ECSP) voor remote beheer. |
| Bediening | 2.7″ kleur-LCD met fysieke knoppen (ouderwets menu). | 4.3″ kleur touchscreen bediening; modern, intuïtief GUI. |
| Automatisch nozzle-check | Nee – handmatige nozzle testprints nodig (P5000 had wel ‘printloze’ checksensor, maar geen auto-clean). | Ja – automatische spuitkopcontrole en reiniging ingebouwd. (Minder kans op verstopping bij weinig gebruik.) |
| Afmetingen (BxDxH) | 863 × 766 × 406 mm. | 863 × 766 × 406 mm (identiek chassis). |
| Gewicht | ~52 kg (excl. inkt). | ~52 kg (idem). |
| Geluidsniveau | ca. 47 dB(A) in gebruik. | ca. 47 dB(A) in gebruik. |
| Adviesprijs (nieuw) | ~€2.000–€2.500 excl. BTW bij lancering in 2017 (afhankelijk van editie). | ~€1.999 excl. BTW (adviesprijs 2023). |
| Straatprijs | (Laatste bekende nieuwprijs ±€2.300–€2.600 incl. BTW, voor discontinuatie). Tweedehands <i>mogelijk</i> lager. | Momenteel ~€2.100 incl. BTW (NL gemiddelde straatprijs 2024). Verschilt per winkel/actie (range globaal €2.0k–€2.3k incl.). |
| Beschikbaarheid | Niet meer leverbaar – productiejaren 2017–2022. Nieuwe units nagenoeg niet verkrijgbaar; uitsluitend nog tweedehands of resterende voorraad. | Actueel model (intro H2 2023). Ruim verkrijgbaar via Epson dealers; opvolger voor zowel P5000 Standard als Commercial. |
<small>Toelichting: Bovenstaande vergelijkingsgegevens gelden voor de SC-P5000 Standard Edition (LLK-fotoversie) en de SC-P5300 (enige versie, voor foto én proofing). De P5000 had ook een Commercial Edition met Violet-inkt i.p.v. Light Light Black, bedoeld voor proefdrukken – die variant haalde ~99% Pantone-dekking, maar was minder geschikt voor fotografie wegens iets beperktere grijsschaal. De SC-P5300 combineert in feite het beste van beide oude varianten: standaard violet-inkt én drie gradaties zwart (Gray + Light Gray) in één inkset, waardoor één enkel model zowel fotografen als grafici uitstekend bedient.</small>
Conclusie: Is de SC-P5300 een waardige opvolger?
Gezien alle bovenstaande punten kunnen we concluderen dat de Epson SureColor SC-P5300 zich absoluut kwalificeert als een volwaardige – en verbeterde – opvolger van de SC-P5000 voor veeleisende fotografen. Epson heeft bij de P5300 de al uitstekende beeldkwaliteit van de P5000 niet alleen behouden, maar op meerdere fronten verder verfijnd.
- Afdrukkwaliteit: Beide printers leveren galerie-waardige prints met fijne details, accurate kleuren en diepe zwartpartijen. De SC-P5300 voegt hier een hoger maximaal detailniveau aan toe (hogere dpi en kleinere druppels) en potentieel nog iets diepere zwarten (via Carbon Black Mode en BEO). In normaal gebruik zijn kleurprestaties vergelijkbaar; de lichte verschuiving in gamut (violet in plaats van oranje/groen) pakt in de praktijk neutraal tot gunstig uit voor fotografie, met verbeterde weergave van bepaalde blauwtinten zonder merkbaar verlies elders.
- Gebruik & Workflow: De SC-P5300 is duidelijk ontworpen met de moderne gebruiker in gedachten. Waar de SC-P5000 al excelleerde in kleurnauwkeurigheid en printkwaliteit, maakt de P5300 het dagelijkse werken plezieriger: geen zwartinktwissels meer (en dus sneller schakelen tussen media), draadloos printen, een groot touchscreen met handige menu’s, en cloud-gebaseerde beheeropties. Dit zijn geen gimmicks, maar praktische voordelen die in 2025 aansluiten bij de verwachtingen van creatieve professionals. De P5000 daarentegen begint op dat vlak gedateerd te raken (alleen bekabeld printen, ouderwetse bediening).
- Betrouwbaarheid: Beide modellen zijn robuust gebouwd en ontworpen voor regelmatig gebruik en grote printvolumes. De P5000 heeft zijn degelijkheid bewezen, en de P5300 zet dit voort. Dankzij automatisering (zoals automatische nozzle-checks) en een wat gebruiksvriendelijkere printkop is de kans op storingen of onderhoudssessies bij de P5300 nóg kleiner. De inktverbruikskosten en onderhoudskosten blijven ongeveer gelijk; geen van beide brengt onverwachte extra kosten met zich mee in operationeel opzicht. Wel scheelt de P5300 op termijn iets in inktverspilling doordat zwartwissels komen te vervallen.
- Technische vernieuwing: De SC-P5300 introduceert zinvolle technische verbeteringen: een hogere resolutie modus, nieuwe inkten met een iets ander gamutprofiel, en functies als Carbon Black Mode voor wie het uiterste uit glansprints wil halen. Hoewel deze verbeteringen geen dramatisch andere output geven dan de P5000, zijn ze cumulatief wel merkbaar voor wie kritisch vergelijkt of gespecialiseerd printwerk doet (bijv. fine-art zwart-wit op baryta, waar iedere nuance telt). De essentie – zeer hoge beeldkwaliteit – is bij beide printers aanwezig, maar de P5300 tilt bepaalde aspecten net een niveau hoger of maakt ze eenvoudiger bereikbaar.
Nuancering prijsstelling: Een belangrijk punt is de prijs/waarde-verhouding. Epson positioneert de SC-P5300 rond dezelfde prijs als de P5000 destijds, wat betekent dat gebruikers meer functionaliteit en modernere technologie krijgen voor een vergelijkbare investering. Het is echter goed om te benadrukken dat “dezelfde prijs” hier uitgaat van adviesprijzen bij introductie. In de huidige markt kan de daadwerkelijke straatprijs van de P5300 variëren en was de P5000 op het eind (door schaarste) soms zelfs duurder. Feit blijft: de P5000 is niet langer nieuw verkrijgbaar, dus nieuwe kopers hebben eigenlijk geen keuze – zij krijgen met de P5300 gelukkig veel waar voor hun geld. Voor huidige P5000-bezitters die een upgrade overwegen, zal de P5300 qua outputkwaliteit zeer vertrouwd aanvoelen (er is geen drastisch zichtbaar verschil in printresultaat bij standaardinstellingen). De winst zit hem in de gebruikservaring en in toekomstbestendigheid: sneller en gemakkelijker werken, minder gedoe met instellingen of onderhoud, en de zekerheid van een nieuw apparaat met garantie en support. Dat, in combinatie met de technische verbeteringen en het feit dat er geen noemenswaardig prijsnadeel is, maakt de Epson SC-P5300 tot een waardige opvolger van de SC-P5000.
Kortom, de SureColor SC-P5300 lost de SC-P5000 af als het nieuwe 17″ topmodel voor fotografen en grafische professionals. Wie de overstap maakt, krijgt een printer die alles kan wat de voorganger kon – en meer – zonder significante compromissen. De indrukwekkende erfenis van de SC-P5000 wordt voortgezet en verbeterd op punten die ertoe doen voor de gebruikers van nu. De conclusie luidt dan ook dat Epson met de SC-P5300 een doordachte doorontwikkeling heeft neergezet: technisch evoluerend waar mogelijk, pragmatisch behoudend waar de basis al uitstekend was. Voor fotografen betekent dit gemoedsrust: je investeert in een printer die direct uit de doos geweldige resultaten levert en je workflow in positieve zin zal veranderen, zonder dat je daarvoor een hogere prijs hoeft te betalen dan voorheen. De SC-P5300 is daarmee een zeer aantrekkelijke upgrade en een solide keuze als nieuwe standaard in zijn klasse.
Bronnen: Officiële Epson specificaties en brochures, praktijkervaringen van fotografen, gespecialiseerde reviews en forums zijn gebruikt ter onderbouwing van deze vergelijking, zodat een actueel en accuraat beeld ontstaat van beide modellen.