Altijd Gratis Levering in BE & NL
Officiële Dealer van HP, Canon en Epson
Eigen Technische Servicedienst
Persoonlijk Advies van Specialisten
Gratis Ondersteuning bij Installaties
/
/
De beste grootformaat fotoprinter

De beste grootformaat fotoprinter

De Ultieme Vergelijking: Epson SureColor SC-P9500 vs Canon imagePROGRAF PRO-4600

De Epson SureColor SC-P9500 en Canon imagePROGRAF PRO-4600 zijn beide 44-inch (A0) grootformaat fotoprinters voor veeleisende professionele fotografen en kunstenaars. Het zijn de vlaggenschepen van respectievelijk Epson en Canon, ontworpen voor uiterst nauwkeurige kleurenreproductie, hoge printkwaliteit en betrouwbaarheid in productieomgevingen. Beide modellen gebruiken geavanceerde pigmentinkten voor duurzame, kleurechte afdrukken die geschikt zijn voor fine-art prints, fotografie en proefdrukken. In dit artikel vergelijken we deze twee toppers op de criteria die er toe doen voor creatieve professionals in Nederland en België (Benelux), waaronder kleurweergave, printkwaliteit, mediaverwerking, gebruiksgemak, productiviteit, onderhoud en prijs-kwaliteitverhouding. We sluiten af met een conclusie en aanbeveling voor welk model het beste past bij uw toepassing, gevolgd door een FAQ-sectie voor veelgestelde vragen.

Belangrijkste specificaties in één oogopslag

Onderstaande tabel toont de kernspecificaties en verschillen tussen de Epson SC-P9500 en de Canon PRO-4600:

Kenmerk Epson SureColor SC-P9500 Canon imagePROGRAF PRO-4600
Inktconfiguratie 12 pigmentinkten (UltraChrome Pro12): incl. oranje, groen, violet; 2× zwart (Photo & Matte) + grijs & light gray. 11 pigmentinkten (LUCIA PRO II): incl. rood, blauw; 2× zwart (Photo & Matte) + grijs & photo gray; + Chroma Optimizer (glanslaag).
Kleurenbereik (gamut) Ca. 99% Pantone-dekking; uitzonderlijk breed spectrum (Epsons ruimste gamut ooit, met uitstekende Adobe RGB-dekking). Zeer breed (officieel percentage niet vermeld, ~98–99% in de praktijk); reproduceert moeilijke kleuren natuurgetrouw, vergelijkbaar Pantone-bereik.
Max. resolutie 2400 × 1200 dpi 2400 × 1200 dpi
Printkop PrecisionCore MicroTFP printkop, 12 kanalen, 800 nozzles per kleur; beide zwartinkten tegelijkertijd beschikbaar (geen inktwissel nodig). Canon PF-10 printkop, 12 kanalen (1,28″ breed) met 18.432 nozzles totaal (1536 per kleur) en anti-clog FINE-technologie; beide zwartinkten continu beschikbaar.
Druppelgrootte Min. ~3,5 picoliter (variabele druppelgrootte voor fijn detail). Min. ~4 picoliter (FINE-technologie voor fijne spuitpatronen).
Zwart-wit printen Vier monochrome inkten (PK, MK, Gray, Light Gray) zorgen voor neutrale grijstinten en diepe zwarttonen op zowel glanzend als mat papier. K3-technologie minimaliseert metamerie (kleurschifting). Vier monochrome inkten (PK, MK, Gray, Photo Gray) + Chroma Optimizer voor extra hoge D-max (max. zwartdichtheid) en glansuniformiteit. Zeer neutrale grijstonen en nog diepere zwarten, vooral op glanzende media.
Media & formaat Rollen tot 44″ (1118 mm) breed en losse vellen (invoer tot A0+). Max. papierdikte ~1,5 mm (ook dik fine-art karton). Ondersteunt randloos printen op diverse formaten. Geen dual-roll optie (enkele rolhouder). Rollen tot 44″ breed en vellen tot B0. Max. dikte ~0,8 mm. Randloos printen ondersteund. Intelligente media-invoer met automatische detectie van type, breedte en lengte. Optionele dual-roll unit voor twee rollen of rolopnames.
Gebruikersinterface 4,3″ kleuren-touchscreen; intuïtieve menu’s. Epson Media Installer software voor eenvoudige mediaconfiguratie. Verlicht papierpad en opvangdoek; prints vallen met beeldzijde omhoog voor krasvrije opvang. 4,3″ kleuren-touchscreen met overzichtelijk startscherm (alle inktniveaus en mediastatus in één oogopslag). Transparante klepcovers en interne LED-verlichting voor zicht op papierrol en inkt tijdens het printen. Ergonomisch, gebruiksvriendelijk ontwerp.
Software & kleurbeheer Epson Print Layout (plug-in/standalone) voor professionele foto-afdrukken met ICC-kleurbeheer. Optionele Epson SpectroProofer (X-Rite spectrofotometer) voor geautomatiseerde kalibratie en proofing. Nozzle Verification Technology (automatische nozzle-check). Canon Professional Print & Layout software (standalone & Adobe plug-in) voor geavanceerde lay-outs en soft-proofing. Inclusief Accounting Manager (inkt-/mediaverbruik & kosten bijhouden). Ingebouwde kleursensor voor automatische kalibratie (consistent kleur over tijd, ook tussen meerdere printers).
Printsnelheid & workflow Zeer hoog – nieuwe 12-kanaals kop ~2,4× sneller dan voorganger SC-P9000. Zowel Photo Black als Matte Black permanent beschikbaar (geen spoeltijd tussen media). Inktsubtanks laten cartridges wisselen tijdens het printen (hot-swap) zonder pauze. Geen interne harde schijf (2 GB RAM, printen via netwerk/USB). Zeer hoog – 12-kanaals brede kop (1536 nozzles/kleur) voor snelle uitvoer. 500 GB interne HDD + 3 GB RAM voor spooling en wachtrij (ontlast PC, handig voor netwerkgebruik). Optionele dual-roll wissel voor naadloos materiaal wisselen of continu doorprinten. Beide zwartinkten altijd actief (geen downtime voor inktwissel).
Onderhoud & betrouwbaarheid Ontworpen voor dagelijks gebruik met minimale uitval. NVT en stofpreventie beperken verstopping; automatische nozzle-compensatie en reiniging om misprints te voorkomen. Gebruiker kan basisonderhoud uitvoeren (kopreiniging via menu, schoonmaken wiper/cap, vervangen onderhoudstank en borderless pad). Printkop is zeer duurzaam (ontworpen als life-time onderdeel); vervanging zo nodig via service. Anti-clog sensortechnologie + automatische cleaningcycles houden nozzles schoon. Gebruiker kan de printkop (PF-10) zelf vervangen indien nodig – minimaliseert downtime bij slijtage of verstopping. Zeer hoge betrouwbaarheid; pigmentinkten (LUCIA PRO II) hebben hoge kras- en lichtbestendigheid voor langdurige printkwaliteit.
Cartridge-opties 12 cartridges verkrijgbaar in 350 ml en 700 ml. 12 cartridges verkrijgbaar in 160 ml, 330 ml of 700 ml.
Afmetingen (BxDxH) ca. 1909 × 667 × 1218 mm (incl. stand); gewicht ± 154 kg ca. 1593 × 983 × 1169 mm (incl. stand); gewicht ± 123 kg

Opmerking: Beide printers zijn in de Benelux gepositioneerd in het topsegment van grootformaat fotoprinters. De vermelde prijzen liggen rond €6.000–€6.500 incl. btw en kunnen variëren per dealer, acties of opties (Canon’s dual-roll unit, Epson’s SpectroProofer, etc.).

Kleurenweergave en kleurnauwkeurigheid

Voor fotografen en kunstenaars is kleurweergave van cruciaal belang. Beide printers leveren op dit vlak uitzonderlijke prestaties. De Epson SC-P9500 werkt met het nieuwe UltraChrome Pro12-inktsysteem (12 kleuren) inclusief oranje, groen en violet inkten. Dit zorgt voor een ongekend breed kleurenspectrum – Epson claimt ca. 99% dekking van de Pantone® Formula Guide Solid Coated, het hoogste ooit voor een Epson-printer. Praktisch betekent dit dat zelfs lastige te reproduceren kleuren (denk aan fel oranje, heldergroen) zeer natuurgetrouw uit de SC-P9500 komen. De Canon imagePROGRAF PRO-4600 heeft “slechts” 11 kleuren, maar voegt een Chroma Optimizer toe. De LUCIA PRO II-inkset van Canon bevat o.a. rood en blauw als extra kleuren. Hoewel Canon geen officieel Pantone-percentage geeft, staat de PRO-4600 erom bekend een vergelijkbaar extreem breed gamut te bereiken (naar schatting ~98–99% Pantone-dekking). Kleuren die met moeite door oudere generaties geprint konden worden, komen uit de PRO-4600 ook zeer accuraat tevoorschijn. In Adobe RGB-kleurruimte scoren beide printers nagenoeg perfect.

In de praktijk levert beide apparatuur een zeer hoge kleurnauwkeurigheid. Voor wie Pantone-gecertificeerde proefdrukken moet maken of met extreem verzadigde kleuren werkt, heeft Epson een klein theoretisch voordeel dankzij de extra oranje/groene/violette inkten. Echter, voor fine-art prints en fotografie is het kleurrendement van beide systemen ruimschoots toereikend – verschillen in kleurechtheid zijn minimaal en met het blote oog nauwelijks te onderscheiden. Beide printers kunnen subtiele kleurnuances in bijvoorbeeld huidtinten of landschappen uitstekend reproduceren zonder zichtbare afwijkingen. Kortom, op het gebied van kleurweergave behoren zowel de SC-P9500 als de PRO-4600 tot de absolute top van de grafische industrie.

Printkwaliteit en detailweergave

Resolutie en detail: De maximale optische resolutie van zowel Epson als Canon is 2400×1200 dpi. Dit resulteert in haarscherpe details, zelfs op zeer groot formaat prints. De PrecisionCore MicroTFP printkop van Epson plaatst microscopisch kleine druppeltjes (min. 3,5 picoliter) zeer nauwkeurig op het papier. Met 800 spuitmondjes per kleurkanaal worden fijne lijnen en structuren feilloos weergegeven zonder zichtbare rasters of banding. Canon’s FINE-printkop heeft zelfs 1536 nozzles per kleur en levert vergelijkbaar indrukwekkende scherpte. Canon profileert de PRO-4600 met termen als “stunning prints with deep blacks, detailed gradations and a wide color gamut” – en de praktijk bevestigt dat beide modellen extreem scherpe resultaten produceren. Fijne details zoals individuele penseelstreken in een digitale kunstreproductie of de korrel van een analoge foto blijven behouden. Geen van beide printers vertoont moiré of gekartelde randjes, zelfs niet bij uitdagenende patronen of zeer hoge-resolutie beeldmateriaal.

Gradaties en kleurovergangen: Dankzij de uitgebreide inktsystemen met meerdere tinten (Epson heeft lichte cyaan/magenta en lichtgrijs; Canon photo cyaan/magenta en photo gray) verlopen tonale overgangen zeer soepel. Beide printers benutten 16-bits kleurverwerking en geavanceerde rasteralgoritmes om egale vlakken, luchten en huidtinten zonder strepen of korrel te printen. Zelfs grootformatige effen achtergronden komen vloeiend uit de printer, zonder banding. Kleurbalans tussen prints is consistent: mits gekalibreerd, zullen meerdere afdrukken of meerdere machines nagenoeg identieke resultaten geven. Canon’s interne kalibratiesensor helpt dit te borgen; Epson biedt optional hulpmiddelen (of externe spectrometers) om hetzelfde te bereiken.

Zwart-wit prestaties: Veel fine-art fotografen vragen zich af hoe de printers presteren in zwart-wit. Beide modellen stellen niet teleur – integendeel, ze behoren tot de besten in hun klasse voor monochroom printen. De Epson SC-P9500 is uitgerust met vier speciale zwarttinten (Photo Black, Matte Black, Gray, Light Gray). Hierdoor produceert hij uitmuntend neutrale grijsschaalprints zonder kleurzweem. Omdat zowel de Photo Black als Matte Black inkt continu beschikbaar zijn, haalt de Epson diepe zwarttonen op glanzend papier én op mat katoenpapier zonder omschakeltijd of verlies van densiteit. Epsons befaamde K3-technologie zorgt voor lineaire grijstrapjes en minimale metamerie – zwart-witfoto’s behouden dezelfde tint onder verschillend licht. De Canon PRO-4600 heeft een vergelijkbare opstelling van vier monochrome inkten (Photo Black, Matte Black, Gray, Photo Gray) en voegt de Chroma Optimizer toe. Dit geeft twee voordelen: ten eerste bereikt Canon een nog iets hoger Dmax (maximale zwartdichtheid), waardoor zwartpartijen extra rijk en intens zijn, met name op glanzende media. Ten tweede elimineert de doorzichtige optimizer de zogenoemde “bronzing” of glansverschillen; op een glanzende bariet- of fotoprint ogen de donkere partijen even egaal als de onbedrukte papierdelen. Voor zwart-witprints op glossy papier betekent dit een prachtige, uniforme glans en diep doortekende schaduwen zonder bronzen waas. Beide printers bieden bovendien in de driver speciale zwart-witmodi waarmee u de tint van uw monochrome print kunt finetunen (bijv. neutraal, warmtoon, cooltone of selena-toning), wat gewaardeerd wordt in artistieke kringen.

Fotografische printkwaliteit: Zowel de Epson als Canon leveren een dynamisch bereik en detailweergave die voorheen alleen met zeer dure high-end systemen of doka-afdrukken mogelijk was. Donkere schaduwpartijen behouden detail en textuur, terwijl hoge lichten niet “dichtlopen”. De 12-inktsystemen dragen bij aan vloeiende gradaties in zowel schaduwen als hooglichten. Canon claimt met de nieuwe PRO-4600 iets verbeterde detailweergave in donkere gebieden – in de praktijk zijn de verschillen subtiel, maar het valt op dat beide printers zelfs in moeilijke gebieden (bijvoorbeeld een zwart smokingpak met satijndetails, of een nachtlandschap) nog nuance weten te behouden. Voor portretfotografie worden huidtinten zeer natuurgetrouw en zonder ongewenste kleurenondertonen geprint. Kortom, op het gebied van pure printkwaliteit (scherpte, detail, gradaties) zijn de SC-P9500 en PRO-4600 aan elkaar gewaagd en leveren ze museum- en galerie-waardige resultaten.

Mediahandling en formaten

Professionals in de grafische industrie en high-end fotografie werken met uiteenlopende papiersoorten en formaten. Beide 44″ printers zijn hiervoor uitgerust. Maximale formaat en materiaal: Zowel de Epson SC-P9500 als de Canon PRO-4600 kunnen rolmedia tot 44 inch breed (1118 mm) verwerken – iets breder dan A0 formaat. Hiermee zijn zeer grote afdrukken mogelijk voor exposities, portfolio’s of commerciële opdrachten. Daarnaast kunnen beide losse vellen invoeren tot circa A0+ (Epson) of B0 (Canon) formaat via de achter- of boveninvoer. Ook kleinere prints (A2, A3, etc.) zijn mogelijk, al worden deze machines meestal ingezet waar grootformaat nodig is.

Fine-art media en dikte: Omdat deze modellen gericht zijn op fotografen en kunstenaars, is de ondersteuning voor diverse papiersoorten uitstekend. De Epson SC-P9500 accepteert een papierdikte tot 1,5 mm. Dit betekent dat zelfs zeer dik fine-art papier of licht karton (zoals museumboard of dik aquarelpapier) verwerkt kan worden – meestal via een speciale vlakke invoer aan de voorkant, zodat het materiaal geen scherpe bocht hoeft te maken. Kunstenaars hebben hierdoor veel vrijheid om op speciaal materiaal te printen. De Canon PRO-4600 ondersteunt eveneens een breed scala aan media: van glanzend fotopapier en satijnafdrukken tot katoen-gebaseerde fine-art papieren en canvas op rol. De maximale dikte bij Canon is met ~0,8 mm wat lager dan bij Epson, maar dit dekt praktisch alle gangbare fine-art media (typisch 0,3–0,5 mm dik voor 300g/m² papieren, tot circa 0,8 mm voor canvas). In de praktijk kunnen beide printers probleemloos topmerken als Hahnemühle Photo Rag, Canson Infinity Rag Photographique, Moab Entrada en andere specialistische media aan. Alleen als u met uitzonderlijk dik materiaal wilt werken (bijvoorbeeld 1 mm+ kunstkarton), heeft Epson een klein voordeel.

Wisselen van media: Een belangrijk verschil zit in de manier waarop rollen en vellen worden geladen. De Epson SC-P9500 hanteert een meer traditionele aanpak: u plaatst de rol handmatig op de houder en voert het papier via het menu in. Overschakelen van rol naar losse vellen (of omgekeerd) gaat relatief eenvoudig via het touchscreen – de printer begeleidt u door de stappen – maar vereist wel dat de ene drager uit- en de andere ingeladen wordt. Randloos printen wordt door Epson goed ondersteund voor veel standaardformaten: u kunt prints maken die exact op formaat zijn zonder witranden, wat handig is voor bijvoorbeeld foto’s op rolpapier die direct op maat gesneden worden. Een groot voordeel ten opzichte van oudere Epson-modellen is dat de SC-P9500 niet van zwart inkt hoeft te wisselen bij mediaverandering: dankzij de dubbele zwarte inkten (PK/MK) in de 12-kleurenkop kunt u naadloos van bijvoorbeeld mat fine-art papier naar glanzend fotopapier gaan zonder tijd- en inktverlies. Dit was bij vorige generaties een frustratiepunt dat nu volledig is opgelost.

Canon pakt het mediagebruik nog geavanceerder aan met intelligente mediahandling. Bij de PRO-4600 schuift u een nieuwe rol eenvoudig in, waarna de printer het papier automatisch inlaadt en via sensoren het type, de breedte én de lengte van het materiaal detecteert. U hoeft dus minder handmatig in te stellen; de printer “weet” bijvoorbeeld of er canvas of fotopapier is geladen en toont dit op het scherm voor bevestiging. Dit reduceert fouten (zoals per ongeluk met verkeerde instellingen printen) en bespaart tijd bij wissels. Bovendien biedt Canon als optie een Multifunction Roll Unit (een tweede rolhouder) voor de PRO-4600. Met deze unit kunt u twee rollen tegelijk in de printer hebben – bijvoorbeeld één rol met glanzend fotopapier en één met mat fine-art papier – en er automatisch tussen schakelen. Dat is ideaal als u regelmatig tussen media moet wisselen: de printer haalt het materiaal van rol A in en pakt daarna meteen rol B op, zonder dat u fysiek iets hoeft om te zetten. Die dual-roll unit kan ook dienst doen als take-up reel, waarbij de printer prints direct oprolt op de tweede rol (bijvoorbeeld handig bij lange doorlopende prints of productie in oplage, zodat u de afdrukken niet op de grond hoeft te laten vallen). Let op dat deze dual-roll optie bij de 44″ PRO-4600 apart aangeschaft moet worden (bij Canon’s 60″ model is hij standaard). De Epson SC-P9500 heeft geen mogelijkheid voor een tweede rol – daar zult u bij materiaalwissel handmatig moeten ingrijpen. Voor gebruikers die meestal op één type papier werken is dit geen punt, maar in een productieomgeving met veel variatie kan de Canon zo kostbare tijd besparen.

Media-profielen en calibratie: Beide merken begrijpen het belang van kleurbeheer bij verschillende media. Elke printer wordt geleverd met ICC-profielen en mediatypen voor de eigen merkpapieren en veel populaire papiersoorten van derden. Epson gaat nog een stap verder met de Epson Media Installer software: hiermee kunt u nieuwe papiersoorten (van welke fabrikant dan ook) toevoegen aan de printer’s media-lijst en indien nodig calibreren. U kunt bijvoorbeeld een profiel en instellingen invoeren voor een bepaald barytpapier van Hahnemühle, zodat de SC-P9500 precies weet hoe daarop te printen (optimale inktdosis, droogtijd, kleurprofiel etc.). Canon heeft een vergelijkbare Media Configuration Tool, waarmee u de media-instellingen van de PRO-4600 kunt uitbreiden. Dit is vooral belangrijk voor fine-art printers die unieke papieren gebruiken: men kan zo de prestaties op elk materiaal optimaliseren. Beide machines ondersteunen ook randloos printen op kunstmedia (bijv. randloos op 24″ of 44″ canvas voor directe opspanning, of op fotopapier voor aflopende prints) – een groot voordeel omdat nabijknippen daarmee overbodig wordt.

Conclusie mediaverwerking: Zowel Epson als Canon scoren uitstekend op veelzijdigheid van media. De SC-P9500 biedt een iets hogere maximale dikte, wat in niche-gevallen een voordeel is (denk aan zeer dik aquarelpapier of karton). De PRO-4600 biedt daarentegen meer gebruiksgemak bij het wisselen en verwerken van materialen, vooral met de optionele dual-roll unit en automatische detectie. Onder normale omstandigheden zullen professionele gebruikers met beide systemen vrijwel alle gewenste foto- en kunstmedia probleemloos kunnen printen. Er is dus geen absolute winnaar op mediagebied – de keuze hangt af van uw specifieke workflow: hecht u veel waarde aan een dual-roll en intuïtieve mediahandling, dan neigt de Canon voor; werkt u met extra dikke dragers of hebt u die functie niet nodig, dan volstaat de Epson even goed.

Gebruiksgemak, software en workflow

Ondanks hun geavanceerde techniek zijn beide printers verrassend gebruiksvriendelijk ontworpen. Zowel de Epson SC-P9500 als Canon PRO-4600 beschikken over een groot 4,3-inch kleuren-touchscreen dat een intuïtieve bediening mogelijk maakt. Via dit scherm kunt u instellingen veranderen en ziet u statusinformatie zoals inktniveaus en jobvoortgang. Epson’s interface wordt geroemd om zijn overzichtelijke menu’s en de mogelijkheid een groot statusoverzicht te tonen tijdens het printen – handig om van een afstand te zien hoe ver een taak is gevorderd. De SC-P9500 heeft bovendien een verlicht doorkijkje in het papierpad en laat prints netjes face-up op een zachte opvangdoek landen, zodat delicate printoppervlakken niet bekrast raken bij het uitwerpen. Canon legt sterk de nadruk op ergonomie: op het startscherm van de PRO-4600 worden alle inktniveaus en loaded media in één oogopslag getoond, zonder door submenu’s te hoeven gaan. Daarnaast heeft Canon transparante vensters en interne LED-verlichting ingebouwd, zodat u direct kunt zien welke rol papier is geladen en hoeveel er nog op zit, én u kunt de inktcartridges controleren zonder de machine te openen of te pauzeren. Deze doordachte details zijn erg prettig bij het printen van grote opdrachten of in een studio waar de printer continu aan staat – u bespaart tijd en voorkomt verrassingen (zoals een bijna lege rol halverwege een print). Beide printers zijn bovendien gemakkelijk in installatie: Canon werkt vaak samen met dealers om een nieuwe machine ter plekke gebruiksklaar te maken inclusief uitleg, terwijl Epson’s installatiewizard op het scherm de gebruiker stap voor stap door initialisatie (zoals printkop-uitlijning) leidt.

Printsoftware en lay-out tools: Voor een optimale workflow leveren zowel Epson als Canon speciale software. Canon bundelt Professional Print & Layout (PPL) – een zelfstandige applicatie én plugin (voor o.a. Adobe Photoshop en Lightroom) waarmee u foto’s nauwkeurig kunt schikken, previewen (soft-proof) en afdrukken met behoud van kleurbeheer. PPL maakt het eenvoudig om het juiste ICC-profiel te selecteren, meerdere foto’s op één vel te plaatsen (handig voor collage’s of pakketjes), en randloos of met witrand/passe-partout te printen. Daarnaast heeft Canon Free Layout Plus, een tool voor het nestelen van afbeeldingen en het opsplitsen van grote posters in tegels – erg handig als u bijvoorbeeld meerdere kleinere prints op een vel wilt combineren of een zeer groot beeld in delen wilt printen. Voor zakelijke gebruikers is er Accounting Manager, waarmee precies bijgehouden wordt hoeveel inkt en papier elke printopdracht verbruikt en wat de kosten daarvan zijn. Dit is waardevol voor printstudio’s die kosten willen doorrekenen of analyseren.

Epson heeft een vergelijkbare aanpak, zij het met eigen accenten. De Epson Print Layout software (eveneens als standalone of als plugin voor Adobe software beschikbaar) maakt het voor fotografen eenvoudig om direct vanuit Lightroom/Photoshop af te drukken met de juiste kleurinstellingen. Uniek voor Epson is de eerdergenoemde Media Installer, waarmee u eenvoudig nieuwe media aan de driver en firmware kunt toevoegen – dit garandeert consistente weergave op custom materialen. Waar Canon intern al kleursensoren heeft, biedt Epson een externe oplossing voor wie absolute kleurprecisie eist: de Epson SpectroProofer, een optionele spectrofotometer die aan de SC-P9500 kan worden gekoppeld. Hiermee kan de printer automatisch kleurkaarten printen en meten voor kalibratie en profielcorrectie. In een professionele proefdrukomgeving kan men zo de printer perfect op norm instellen of zelfs kleurcertificaten (bijv. FOGRA) behalen door een teststrip te meten. Zonder deze optie dient men een externe spectrometer te gebruiken voor kleurbalanscontrole, terwijl Canon dergelijke basiscalibratie intern afhandelt. Voor de meeste fotografen volstaat overigens het gebruik van de juiste ICC-profielen van het papier en eventueel een eenvoudige linearisatie; beide systemen bieden standaard al een zeer goede kleurconsistente output out-of-the-box.

Kleurbeheer en calibratie: Beide printers ondersteunen zowel 8- als 16-bits kleurdieptes en integreren moeiteloos in RGB-gestuurde workflows. Epson biedt voor zeer geavanceerde CMYK workflows optioneel een PostScript-module of kan samenwerken met RIP-software als EFI Fiery voor volledig kleurmanagement. Canon’s ingebouwde multi-sensor kan periodiek (of op verzoek) een printtest uitvoeren en meten om eventuele kleurdreiging door veroudering van printkop/LED’s te compenseren. Epson’s Nozzle Verification Technology richt zich meer op nozzle-checks dan op kleurdrift, maar in praktijk zijn Epson’s prints ook zeer stabiel eenmaal gekalibreerd. In de meest kritische omgevingen (bijv. proofing voor drukwerk) zal men bij beide systemen waarschijnlijk externe meetapparatuur inzetten om eigen ICC-profielen per papier te maken – dat wordt door zowel Epson als Canon volledig ondersteund (drivers laten je kleurbeheer uitzetten zodat een externe RIP de controle overneemt).

Gebruikservaring: In het dagelijks werken merken studios dat features als automatische nozzlecontrole, tijdige waarschuwingen (bij bijna lege inkt of bijna opgeraakte rol) en e-mail/notificaties bij voltooide jobs het leven makkelijker maken – en beide printers ondersteunen dit soort functionaliteit via hun software. Canon’s 500 GB harde schijf biedt extra gemak: je kunt grote bestanden naar de printer sturen en direct verder aan de slag op de PC, terwijl de printer zelf de verwerking doet (en jobs opslaat, zelfs als de verbinding verbroken zou raken). Epson heeft geen interne HDD, maar met een snelle netwerkverbinding en 2 GB intern geheugen kan hij eveneens grote printtaken aan zonder haperen; alleen worden de data dan door de host computer in delen aangeleverd. Voor één gebruiker is dit doorgaans geen probleem, maar in een netwerk met meerdere gebruikers of bij werken via wifi is Canon’s spooler een pluspunt.

Conclusie gebruiksgemak: Over de hele linie zijn beide modellen verrassend vriendelijk in gebruik voor zulke geavanceerde printers. Ze zijn ontworpen zodat u geen printtechnicus hoeft te zijn om ermee te werken. Canon heeft een lichte voorsprong in ergonomie en automatisering (denk aan de transparante kappen, automatische media-instellingen en ingebouwde calibratie) plus meegeleverde software specifiek voor fotografen. Epson daarentegen excelleert in controle en uitbreidbaarheid – voor de gebruiker die alles wil kunnen fine-tunen is de Epson een droom dankzij tools als Media Installer en de mogelijkheid van een spectro-analyzer. Het aanraakscherm van Epson is scherp en duidelijk, en de printer geeft veel inzichtelijke feedback, maar vergt soms net iets meer handmatige tussenkomst dan de Canon. Sommige gebruikersrapporten geven aan dat de Canon PRO-serie vrijwel “fire-and-forget” is – hij doet veel automatisch – terwijl de Epson iets meer hands-on is (wat door liefhebbers van precisie juist op prijs wordt gesteld). Per saldo maken beide printers het echter eenvoudig om snel hoogwaardige prints te produceren, mits men het kleurmanagement goed heeft ingericht. Voor een kleine fotostudio of individuele kunstenaar vormen ze allebei geen onneembare leercurve; u kunt ze met een beetje begeleiding of zelfstudie vlot bedienen.

Snelheid en productiviteit

In professionele omgevingen waar throughput telt, is printsnelheid een belangrijke factor. Beide 44-inch modellen zijn aanzienlijk sneller dan hun voorgangers. De Epson SC-P9500 dankt zijn snelheid aan de nieuwe 12-kanaals printkop met meer nozzles per kleur, waardoor hij meer inkt in één passage kan neerleggen. Epson communiceert dat de SC-P9500 tot ~2,4× sneller kan printen dan het vorige 10-kleuren topmodel (de SC-P9000) bij vergelijkbare kwaliteit. Dat is een enorme sprong: bijvoorbeeld een A1-formaat print op lusterpapier op hoge kwaliteit duurde voorheen rond 15 minuten, nu slechts circa 6–7 minuten. De precieze tijden hangen af van de modus (je kunt “Fine Art Slow” of “Production Fast” kiezen) en de complexiteit van het beeld, maar duidelijk is dat Epson qua outputtempo een grote stap heeft gemaakt zonder kwaliteitsverlies. De PrecisionCore-technologie zorgt ervoor dat zelfs in snellere standen de detailweergave scherp blijft en kleuren niet fletser worden.

Canon’s PRO-4600 was al een snelle printer en bouwt hierop voort. Hoewel Canon niet met een factor verbetering komt zoals Epson deed, stond de vorige imagePROGRAF PRO-4100 al bekend om zijn vlotte prestaties ten opzichte van oudere Epson’s. Bij de PRO-4600 zijn verdere optimalisaties doorgevoerd. Zo claimt Canon voor de 24″ PRO-2100 ongeveer 5 minuten voor een A1-print op hoge kwaliteit (glanzend papier) – extrapolerend betekent dat voor de 44″ versie grofweg 10 minuten voor een A0. In onafhankelijke tests uit 2024 zien we dat de Epson en Canon op maximale kwaliteit behoorlijk dicht bij elkaar liggen: soms is de Epson iets sneller (vooral in bepaalde driver-instellingen of rastermodi), maar gemiddeld zijn de verschillen binnen ~10%. Beide printers kunnen grote foto’s of kunstwerken in enkele minuten produceren, waar oudere modellen een veelvoud nodig hadden. Voor vrijwel alle fine-art toepassingen is de snelheid van beide ruim voldoende; slechts in een high-volume productieomgeving zou men marginaal verschil merken. Het belangrijkste is dat geen van beide achterblijft – ze behoren tot de snelste in hun klasse.

Workflow & doorvoer: Snelheid wordt niet alleen bepaald door de printerhardware, maar ook door hoe soepel de workflow eromheen loopt. Hier hebben beide modellen een aantal slimmigheidjes:
Geen zwart-inkt wisseltijd: Zoals eerder genoemd hebben beide printers geen downtime meer bij het wisselen tussen matte en glanzende media, omdat Photo Black én Matte Black tegelijk aanwezig zijn. Vroeger moest een printer minuten stoppen om van zwarttype te wisselen (met inktverlies tot gevolg); nu kunt u direct van een matte fine-art print naar een glossy foto gaan zonder enig oponthoud. Dit is een enorme tijd- en kostenbesparing als u geregeld van materiaal wisselt.
Inktcartridges vervangen zonder pauze: Zowel de Epson SC-P9500 als de Canon PRO-4600 zijn uitgerust met interne inktreservoirs (subtanks). Als een cartridge tijdens het printen leeg raakt, wordt de inkttoevoer tijdelijk uit die buffer gevoed, waardoor u de lege cartridge kunt verwisselen zonder dat de print onderbroken wordt. Epson benadrukte dit als feature, maar Canon heeft vergelijkbare “hot-swap” mogelijkheden – iets wat essentieel is als u bijvoorbeeld een hele rol van enkele meters print en halverwege de inkt op dreigt te gaan. U verliest zo geen kostbare print door een lege tank; de printer vraagt tijdig om vervanging en gaat door.
Dual-roll en continu printen: Canon’s optionele dual-roll unit speelt hier ook een rol in productiviteit. Wanneer u vaak verschillende media print of opdrachten na elkaar wilt laten doorlopen, kunt u met twee rollen in de PRO-4600 behoorlijk wat handelingen elimineren. Zo kunt u een reeks prints ’s nachts onbemand laten doorlopen door de tweede rol als take-up te gebruiken, of ’s ochtends snel schakelen van een printjob op glanspapier naar een job op kunstpapier zonder eerst papier te hoeven laden. Epson’s enkele rol vereist in dergelijke scenario’s meer aandacht: u moet dan zelf de rol wisselen en opnieuw laden, wat enige downtime betekent. Als u echter grotendeels op één mediatype werkt of lange onafgebroken runs niet nodig hebt, is dit verschil minder van belang.
Interne verwerkingskracht: De Canon PRO-4600 heeft een ingebouwde harde schijf (500 GB) en 3 GB aan RAM, waardoor hij meerdere printopdrachten in de wachtrij kan opslaan en verwerken zonder de aansturende computer te belasten. U kunt dus direct een volgende taak sturen terwijl de vorige nog geprint wordt, of zelfs vanaf meerdere werkstations jobs aanbieden die de printer intern in volgorde afhandelt. Mocht de verbinding even uitvallen of de PC uit gaan, dan zijn de taken niet verloren. De Epson SC-P9500 heeft 2 GB geheugen en leunt verder op de verbonden PC/werkstation voor spooling. In de praktijk kan ook de Epson via een netwerk meerdere opdrachten ontvangen en werkt dit prima, maar het houdt in dat de host actief moet blijven gedurende het proces. In een single-user omgeving merkt u hier weinig van; in een gedeelde studio kan Canon’s aanpak efficiënter zijn.
Job- en kostentracking: Beide systemen bieden tools om de productiviteit te monitoren. Canon’s software kan bijvoorbeeld barcodes op proefstroken afdrukken zodat de printer bij een rolwissel weet welke job verder moet, en via Accounting Manager uitgebreide logboeken bijhouden van inkt- en mediaverbruik per taak. Epson heeft in sommige regio’s ook een LFP Accounting Tool beschikbaar, al is die niet standaard meegeleverd. Voor een fine-art fotograaf is dit minder doorslaggevend, maar voor printshops kan het nuttig zijn.
Automatische onderhoudsroutines: Tot slot is de mate van ononderbroken productie ook afhankelijk van hoe vaak u moet ingrijpen voor onderhoud. Hier scoren beide modellen goed. Epson’s Nozzle Verification Technology controleert continu of alle spuitmondjes goed werken en kan automatisch een reinigingscyclus initiëren of zelfs tijdelijk defecte nozzles compenseren door andere te gebruiken. Dit voorkomt misprints (zoals strepen door een verstopt kanaal) – u hoeft zelden prints weg te gooien vanwege zo’n euvel. Canon heeft een vergelijkbare aanpak: de FINE-printkop heeft zoveel nozzles dat als enkele uitvallen, andere het kunnen overnemen, en sensoren detecteren beginnende verstoppingen om direct te reinigen. Beide printers spoelen ook periodiek heel licht de koppen (met een minuscule hoeveelheid inkt) om uitdroging te voorkomen, wat met name Canon PRO-printers de reputatie geeft zelfs na weken stilstand probleemloos weer op te starten.

Conclusie snelheid & workflow: De Epson SC-P9500 en Canon PRO-4600 behoren tot de snelste en meest efficiënte grootformaat fotoprinters anno 2025. Ze kunnen hoge volumes aan met behoud van topkwaliteit, en laten eerdere generatie printers ver achter zich in tempo. Voor de meeste fotografen en kunstenaars zal het verschil in snelheid tussen deze twee modellen verwaarloosbaar klein zijn – beide zijn ruim voldoende vlot. Echte productiviteitwinst zit in de extra’s: bijvoorbeeld de dual-roll optie en interne spooler van Canon, of de subtanks en iets lagere aanschafprijs van Epson die budget voor extra cartridges kan laten. Geen van beide apparaten is een bottleneck in een normale creatieve workflow. U kunt met vertrouwen grote opdrachten aannemen wetende dat zowel de SC-P9500 als de PRO-4600 de klus snel en betrouwbaar klaren.

Onderhoud en betrouwbaarheid

Een investering in een high-end printer moet zich terugbetalen in jarenlang probleemloos gebruik. Op het gebied van betrouwbaarheid zijn zowel Epson als Canon toonaangevend en hebben ze ieder hun eigen filosofie. Beide modellen zijn ontworpen voor een professionele levensduur: ze kunnen dagelijks intensief gebruikt worden zonder noemenswaardige slijtage of kwaliteitsverlies, mits goed beheerd.

Epson SC-P9500 – onderhoud: Epson staat bekend (zowel beroemd als berucht) om zijn printkoptechnologie. De nieuwe MicroTFP12-kop in de SC-P9500 is ontworpen om net zo lang mee te gaan als de printer zelf; met andere woorden, Epson verwacht dat u de printkop normaal gesproken niet hoeft te vervangen gedurende de levensduur, tenzij er een calamiteit of extreme verstopping optreedt. Om dit waar te maken heeft de Epson verschillende ingebouwde maatregelen: de eerder genoemde Nozzle Verification Technology die tijdens het printen minieme testjes uitvoert om na te gaan of alle spuitmondjes nog goed spuiten, en een stofreductiesysteem dat voorkomt dat stofdeeltjes inktaanvoer verstoppen. Mocht een nozzle dicht zitten, dan zal de printer automatisch een schoonmaakacties uitvoeren of die nozzle tijdelijk uitschakelen en de omliggende nozzles compenseren, zodat u geen strepen in uw print krijgt. Dit betekent dat zelfs als de printer een tijdje niet gebruikt is of in een niet brandschone ruimte staat, de kans op misprints erg klein is. Epson claimt dat zelfs occasionele gebruikers (die de printer maar af en toe aanzetten) weinig last zullen hebben van uitgedroogde koppen dankzij deze technieken.

Epson heeft ook ingezet op gebruikersvriendelijk onderhoud: via het menu kan de gebruiker routine-klussen uitvoeren zoals kopreinigingen. Bovendien is toegang gegeven tot onderdelen als de wiper (reinigingsrubber) en capping station (parkeerplaats van de kop) zodat u deze handmatig kunt schoonmaken indien nodig. De onderhoudstank (waste ink tank voor overtollige inkt) is eenvoudig toegankelijk en door de gebruiker vervangbaar zodra hij vol raakt. Zelfs het zogeheten “borderless pad” – een sponsstrookje dat inkt opvangt bij randloos printen – kan door de gebruiker verwisseld worden wanneer het versleten of verzadigd is. Dergelijke self-service mogelijkheden zorgen ervoor dat kleine issues snel op te lossen zijn, zonder een monteur te hoeven bellen. In het hoogst ongebruikelijke geval dat de printkop zélf defect raakt of versleten is (wat bij normale omstandigheden jaren duurt), dient bij Epson wel een geautoriseerde technicus de vervanging uit te voeren; de printkop is officieel geen user-replaceable onderdeel. Echter, dankzij de robuustheid van Epson’s koppen komt dit zelden voor, en veel gebruikers draaien duizenden prints zonder problemen.

Canon PRO-4600 – onderhoud: Canon heeft bij de imagePROGRAF PRO-serie gekozen voor een meer gebruikersgerichte onderhoudsstrategie. De PF-10 printkop in de PRO-4600 is een modulair onderdeel dat relatief eenvoudig door de gebruiker (of dealer) zelf te vervangen is indien dat ooit nodig mocht zijn. In de praktijk gaat zo’n kop doorgaans ook zeer lang mee – vaak jaren – maar het biedt gemoedsrust dat u niet volledig afhankelijk bent van een externe service voor zo’n cruciaal onderdeel. Mocht er dus onverhoopt een ernstige nozzle-blokkade optreden die niet verdwijnt met cleaning (iets dat zelden voorkomt dankzij de automatische onderhoudsroutines), dan kunt u een nieuwe kop plaatsen en snel weer door. Deze filosofie verschilt van Epson’s “kop gaat een leven mee”-benadering, maar één is niet per se beter dan de andere – het zijn twee manieren om dezelfde einddoel (minimale downtime) te bereiken.

Canon’s PRO-4600 beschikt eveneens over gebruiksvriendelijke onderhoudsfeatures: de printer voert automatisch op gezette tijden kleine reinigingen uit om de nozzles vrij te houden, en zoals eerder genoemd zijn er genoeg reserve-nozzles beschikbaar in de kop om eventuele verstoppingen op te vangen zonder dat u het merkt. Gebruikersrapporten geven aan dat Canon PRO-printers zelfs na lange stilstand direct probleemloos opstarten dankzij deze auto-maintenance (met als kanttekening dat er heel licht wat inkt wordt verbruikt voor die zelfreiniging – een bewuste afweging om consistentie te garanderen). Net als bij Epson zijn verbruiksartikelen zoals maintenance cartridges (opvangbakken voor afvalinkt) eenvoudig door de gebruiker te wisselen. Ook onderdelen als snijmesjes voor de rolcutter gaan lang mee maar zijn indien nodig beschikbaar als reserveonderdeel om zelf te installeren.

Beide printers kunnen baat hebben bij periodieke professionele check-ups of calibraties (sommige studios laten eenmaal per jaar de machine nakijken of hercalibreren), maar dat is optioneel. Vaak bieden leveranciers onderhoudscontracten aan, maar in de praktijk is het zo dat een goed onderhouden SC-P9500 of PRO-4600 heel weinig onverwachte storingen zal vertonen. Zolang u de paar eenvoudige onderhoudstaken uitvoert (zoals tijdig de onderhoudstank vervangen, af en toe de printer automatisch laten calibreren of een nozzle-check draaien) zullen deze machines jaar in jaar uit betrouwbare resultaten geven.

Conclusie onderhoud & betrouwbaarheid: Zowel Epson als Canon leveren op dit front absolute vertrouwen. U kunt rekenen op jarenlange consistentie in printkwaliteit met minimaal oponthoud. Epson’s ontwerp gaat uit van “voorkomen is beter dan genezen” – een zeer robuuste printkop en slimme monitoring voorkomen problemen, maar als er iets groots is, hebt u servicesteun nodig. Canon’s ontwerp zegt “we maken álles oplosbaar” – mocht iets zijn, kunt u het zelf fixen, maar door de ingebouwde preventie zou dat bijna nooit nodig moeten zijn. In de praktijk blijkt geen significant verschil in uptime: beide systemen draaien bij professionele gebruikers doorgaans zonder storingen, op wat gebruikelijke verbruikswissels na. Het is dan ook geen doorslaggevende factor om voor de één of de ander te kiezen; eerder een nuance in filosofie.

Prijs en prijs-kwaliteitverhouding

Bij investeringen in deze klasse speelt de prijs uiteraard een rol. Beide printers vertegenwoordigen een forse aanschaf, maar richten zich op professionals die de waarde inzien van de outputkwaliteit. In de Benelux is de Epson SureColor SC-P9500 verkrijgbaar rond €5.000 excl. btw (voor het standaard 44″ model met onderstel en één rolhouder, inclusief volle startinkten en printkop). De Canon imagePROGRAF PRO-4600 ligt iets hoger, rond €5.300–€5.400 excl. btw (eveneens met stand en startinkten). Het verschil in aanschafprijs – ruwweg €300–€400 – is relatief klein op het totale bedrag (ongeveer 6-8%). Inclusief btw spreken we van grofweg €6.000 voor Epson vs. €6.500 voor Canon, afhankelijk van lopende acties. Deze kleine meerprijs voor de Canon kan voor sommigen te verwaarlozen zijn, zeker in zakelijke context waar de investering wordt terugverdiend. Voor anderen is iedere besparing welkom.

Wat krijgt u voor die prijs? Beide modellen worden compleet geleverd: alle basisbenodigdheden (volle inkttanks, onderhoudscartridge, drivers/software) zitten erbij, zodat u direct kunt starten met printen. Waar zit dan het prijsverschil? De Canon heeft standaard een ingebouwde kalibratiesensor en de Chroma Optimizer als extra kwaliteitfeature; Epson niet, maar Epson’s prijs is iets lager. Als u bij Epson dezelfde functionaliteit wilt (bv. automatische kleurkalibratie of gloss optimizer), dan zou u moeten investeren in extra opties zoals de SpectroProofer – die is vrij kostbaar en eigenlijk alleen relevant als u echt proefdrukken op certificeringsniveau wilt maken. Canon biedt de gebruiksgemakken als onderdeel van het basismodel. Aan de andere kant heeft Canon een optionele dual-roll unit die bij Epson niet beschikbaar is – als u die aanschaft stijgt de totaalprijs van de Canon nog wat verder (en komt u richting €6.000+ ex btw alleen voor de printer). Epson heeft dergelijke hardware-opties niet, dus de instapprijs is gelijk de eindprijs behalve uw verbruiksartikelen. Kortom, afhankelijk van uw wensen kan de Canon totaal iets duurder uitvallen als u alle bells and whistles benut, of vrijwel gelijk als u die niet nodig heeft.

Gebruiks- en verbruikskosten: De grote cartridges (350ml/700ml Epson, tot 700ml Canon) zorgen ervoor dat de inktprijs per ml veel gunstiger is dan bij desktop- of kleinere printers. U betaalt wel een flinke som om 12 grote cartridges te vullen, maar de kosten per afdruk liggen een stuk lager dan bij bijvoorbeeld een A3+ printer. De exacte kosten per print hangen uiteraard af van het beeld (dekking, formaat, papier), maar over het algemeen staan zowel Epson als Canon bekend als zuinig in gebruik voor hun formaatklasse. Geen van beide verspilt onnodig veel inkt aan schoonmaakroutines – zeker vergeleken met oudere generaties is het verbruik efficiënt. Canon’s Chroma Optimizer wordt alleen gebruikt bij prints op glanzende media en voegt een klein beetje extra inktverbruik toe op die jobs, maar het effect op kosten is marginaal en weegt ruimschoots op tegen de kwaliteitsverbetering. Papierkosten zijn identiek voor beide (afhankelijk van uw papierkeuze natuurlijk), en onderhoudstanks en andere consumables zijn vergelijkbaar geprijsd.

Duurzaamheid & waarde: Waar de “prijs-kwaliteitverhouding” echt zichtbaar wordt, is in wat deze printers opleveren. Beide modellen leveren een output die nog geen tien jaar geleden alleen mogelijk was met apparatuur van vele tienduizenden euro’s of met traditionele fotochemische processen. Het feit dat een professionele fotograaf of kunstenaar nu voor rond de zesduizend euro een eigen grootformaatprinter kan bezitten die galerijkwaliteit prints maakt, is op zich al een enorme waardepropositie. De prints zijn bovendien archiefwaardig: pigmentinkten van zowel Epson als Canon hebben een lichtbestendigheid van tientallen jaren (bij correct gebruik en bescherming tot 60-200 jaar afhankelijk van medium en condities), wat betekent dat u museumkwaliteit reproducties kunt verkopen of tentoonstellen zonder zorgen over verkleuren. De betrouwbaarheid en productiviteit van deze modellen betekent dat er weinig verborgen kosten of downtime zijn – u kunt uw opdrachten doorgaans op tijd en consistent uitvoeren.

Vergelijking prijs vs. prestaties: De Epson SC-P9500 biedt voor iets minder geld nagenoeg dezelfde topprestaties als de Canon. Dit maakt hem bijzonder aantrekkelijk voor professionals die het maximale uit hun beelden willen halen maar ook op de investering letten – het is bang for the buck in de hoogste categorie. De Canon PRO-4600 rechtvaardigt zijn iets hogere prijs door handige extra’s (zoals de ingebouwde kalibratie en optimizer) en mogelijk net wat meer gemak in het gebruik (intelligente mediawissel, dual-roll mogelijkheid) plus die allerhoogste zwartkwaliteit. Als men puur kijkt naar het eindresultaat op papier, zijn ze gelijkwaardig; kijkend naar het totaalplaatje van features krijgt u bij Canon wat luxe erbij. Beide modellen behoren tot de beste op de markt, en dat zie je terug in het prijskaartje – maar elke euro is verantwoord als u de ultieme printkwaliteit nodig hebt.

Conclusie prijs-kwaliteit: Zowel de Epson SC-P9500 als de Canon PRO-4600 bieden veel waar voor hun geld. De Epson is iets voordeliger in aanschaf en geeft daarvoor ongenaakbare prestaties – wat hem tot een fantastische keuze maakt voor prijsbewuste studios die compromisloze kwaliteit eisen. De Canon vraagt een bescheiden meerprijs, maar levert in ruil daarvoor extra gemak en unieke voordelen (glansoptimalisatie, interne kalibratie, uitbreidbare mediahandling) die voor veel gebruikers de investering waard zijn. Per saldo zitten beide printers qua prijs-kwaliteitverhouding in de hoogste categorie: ze behoren tot de absolute top en de kosten worden gerechtvaardigd door de uitzonderlijke resultaten en professionele functies.

Conclusie en aanbeveling

We hebben twee kampioenen vergeleken, en het moge duidelijk zijn: zowel de Epson SureColor SC-P9500 als de Canon imagePROGRAF PRO-4600 zijn uitstekende keuzes voor professioneel fotografisch en artistiek printwerk. Beide printers leveren de allerhoogste printkwaliteit met verbluffende kleurnauwkeurigheid, haarscherpe details en archivalische duurzaamheid van de afdrukken. In kernprestaties – kleurbereik, resolutie en printkwaliteit – is er feitelijk geen duidelijke winnaar; beide systemen zijn state-of-the-art en zullen zelfs de meest kritische fotografen en kunstenaars tevredenstellen. De verschillen zitten hem in de nuances, de “look and feel” en bepaalde workflow-voordelen. Het kiezen van de “beste” hangt daarom vooral af van uw specifieke behoeften en voorkeuren.

Ter afsluiting enkele handvatten voor de keuze tussen deze twee toppers:

  • Kies de Epson SC-P9500 als… u het allerbreedste kleurenspectrum nodig heeft en werkt met extreem moeilijke kleuren of Pantone-critical opdrachten. Dankzij het 12-kleurensysteem (incl. oranje, groen, violet) heeft Epson een minieme voorsprong in gamut, ideaal voor wie maximale kleurechtheid eist in fine-art reproducties, drukproeven of zeer verzadigde fotografie. Ook als budget een rol speelt, is de Epson aantrekkelijker: de aanschafprijs ligt wat lager, terwijl u géén kwaliteit inlevert. Voor veel gebruikers is de SC-P9500 daarmee de meest logische keuze, omdat hij tegen iets lagere kosten toch compromisloze prestaties en snelheid biedt.
  • Kies de Canon PRO-4600 als… u vooral print op glanzende fotopapers of baryta en zwartwaarden en uniforme glans van cruciaal belang zijn (bijvoorbeeld bij zwart-wit tentoonstellingsprints of luxe kleurenprints). De Canon excelleert met zijn Chroma Optimizer en nieuwe zwarte inkten in het produceren van exceptioneel diepe, rijke zwarten zonder glansafwijkingen. Daarnaast is de Canon aan te raden voor gebruikers die waarde hechten aan workflowgemak: de ingebouwde kleursensor, de slimme mediahandling en optie voor dubbele rol zorgen voor een moeiteloze, efficiënte gebruikservaring. Als u vaak tussen verschillende materialen wisselt of gewoon een plug-and-play betrouwbaarheid wilt met minimaal handmatig gedoe, dan biedt de PRO-4600 dat kleine streepje voor. Eveneens kan het idee dat u zelf een printkop kunt vervangen in de toekomst voor wat extra zekerheid zorgen in langdurig gebruik.

Voor matte fine-art prints op topkwaliteit presteren beide printers gelijkwaardig fenomenaal. Hier zal de keuze eerder afhangen van secundaire voorkeuren – bijvoorbeeld Epson als u de allerfijnste kleurnuances of iets lagere prijs belangrijk vindt, of Canon als de automatisering en eventuele zelf-service u meer aanspreken.

Eindoordeel: Als we alles afwegen, neigen we licht in het voordeel van de Epson SureColor SC-P9500 voor de meeste fotografen en kunstenaars. Deze printer biedt een nagenoeg ongeëvenaard kleurbereik, zeer hoge snelheid en uitmuntende printkwaliteit tegen een iets gunstiger prijs, wat hem tot een geweldige allround keuze maakt voor creatieve professionals die alleen het beste willen. Epson’s oplossing is volwassen, bewezen en levert prints die qua kleur en detail tot de top behoren. Maar de Canon imagePROGRAF PRO-4600 zit hier heel dicht achter en is beslist de betere optie in bepaalde situaties – met name voor gebruikers die veel waarde hechten aan de gebruiksvriendelijke foefjes, of die nét dat extra beetje zwartdiepte en glans nodig hebben voor hun oeuvre.

Kortom, beide printers zijn ontworpen om de creatieve visie van veeleisende fotografen en kunstenaars tot leven te brengen. Ongeacht welke u kiest, haalt u een topinstrument in huis dat uw prints naar het hoogste niveau tilt. U maakt met geen van beide een verkeerde keuze. De Epson SC-P9500 geeft overall de meeste zekerheid op maximale prestaties voor high-end fotografisch en artistiek gebruik, met de Canon PRO-4600 als waardig alternatief dat op specifieke punten de kroon spant.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Wat zijn de verschillen in kleurweergave tussen de Epson SC-P9500 en Canon PRO-4600?

Antwoord: Beide printers hebben een uiterst breed kleurenspectrum en leveren zeer nauwkeurige kleuren. De Epson SC-P9500 heeft 12 kleureninkt (incl. oranje, groen, violet) en dekt daarmee tot ~99% van Pantone-kleuren – het grootste gamut van Epson tot nu toe. De Canon PRO-4600 gebruikt 11 kleuren + een Chroma Optimizer, met extra rood en blauw inkten, wat resulteert in een vergelijkbaar breed gamut (ongeveer 98–99% in de praktijk). In feite kunnen beide vrijwel alle kleuren in Adobe RGB en Pantone gebieden reproduceren. Het verschil is subtiel: de Epson kan in theorie nét wat meer extreme tinten bereiken door de OGV-inkten, terwijl Canon dankzij de optimizer zeer consistente kleuren op glanspapier krijgt. Voor fine-art fotografie zal het verschil in kleurechtheid minimaal zijn – beide printers excelleren in nauwkeurige kleurweergave. Alleen als u echt Pantone-gecertificeerde proefdrukken op absolute uitersten maakt, heeft Epson een klein voordeel. In normaal fotografisch gebruik presteren ze gelijkwaardig qua kleur.

Welke printer biedt de hoogste printkwaliteit en scherpte van details?

Antwoord: Op het gebied van resolutie en detailweergave zijn de verschillen verwaarloosbaar – beide printers printen haarscherp. Beide modellen hebben een maximale resolutie van 2400×1200 dpi en geavanceerde printkoppen die zeer kleine inktdruppels spuiten (Epson ~3,5 pl; Canon ~4 pl). Dit zorgt voor extreem fijne details, zoals scherpe tekst op A0-formaat of behoud van korrel en penseelstreken in kunstreproducties. Ook gradaties en kleurovergangen zijn vloeiend bij beide dankzij lichte kleurinkten en slimme algoritmes, dus u ziet geen banding of rasterpuntjes. Bij zwart-wit prints leveren zowel Epson als Canon neutrale resultaten zonder kleurzweem. Canon heeft een klein pluspunt in diepste zwart op glanzend papier door zijn Chroma Optimizer en nieuwe zwarte inkt – zwarttinten kunnen daar iets rijker uitzien. Maar qua algemene detailweergave (lijnen, textuur, scherpte) ontlopen de twee elkaar niet. U kunt met beide printers galerie-kwaliteit prints maken waarin elke pixel van uw foto tot zijn recht komt.

Welke van de twee is gebruiksvriendelijker in de dagelijkse praktijk?

Antwoord: Beide printers zijn ontworpen voor professionele omgevingen en zijn gebruiksvriendelijk voor hun klasse, maar er zijn wat nuances. De Canon PRO-4600 biedt iets meer gebruiksgemak out-of-the-box: hij heeft een zeer intuïtief 4,3″ touchscreen met alle info direct zichtbaar, automatische rollading en media-detectie (minder handmatig gedoe bij papier wisselen) en een ingebouwde kalibratiesensor om kleuren consistent te houden. Ook kan de Canon optioneel twee rollen tegelijk houden, wat handig is als u vaak materiaal wisselt. De Epson SC-P9500 is eveneens eenvoudig te bedienen met een groot touchscreen en duidelijk menu’s, maar vereist bij mediavervanging iets meer handmatige handelingen (rollen zelf inleggen, instellingen bevestigen). Epson biedt daarentegen weer de Media Installer software voor het nauwkeurig toevoegen van nieuwe papierprofielen en een optionele spectrofotometer voor wie absolute controle wil – dit is meer voor de technisch ingestelde gebruiker. In dagelijks gebruik rapporteren sommige studios dat de Canon iets minder interventie nodig heeft (meer automatisering), terwijl Epson gebruikers waarderen dat ze meer fine-tuning kunnen doen indien gewenst. Installatie en onderhoudstaken zijn bij beide vrij eenvoudig en goed gedocumenteerd. Samenvattend: de Canon scoort een tikje hoger op gemak en automatisering, de Epson op flexibiliteit en controle. Maar beide zijn zeker niet moeilijk in gebruik als u bekend bent met professionele printers.

Hoe zit het met onderhoud en levensduur – is één van beide betrouwbaarder of makkelijker te onderhouden?

Antwoord: Beide printers zijn zeer betrouwbaar en ontworpen voor langdurig professioneel gebruik met minimaal onderhoud. Het onderhoudsverschil zit vooral in filosofie: Epson bouwt de SC-P9500 zo dat de printkop een leven lang meegaat en heeft technologie (Nozzle Verification, stofpreventie) om verstoppingen te voorkomen. De gebruiker kan zelf routine-onderhoud doen (zoals schoonmaakcycli via het menu, waste ink tank en wipers vervangen), maar als er ooit een printkop vervangen moet worden, doet een servicemonteur dat normaal gesproken. Canon heeft bij de PRO-4600 gekozen voor gebruikervriendelijke service: de printkop is modulair en kunt u (of de dealer) zelf vervangen als het nodig is, wat downtime verkort. In de praktijk gebeurt dit zelden, want de printer heeft automatische nozzle checks en reinigingen om problemen te voorkomen, vergelijkbaar met Epson. Beide hebben user-replaceable onderhoudsitems (bijv. inktopvangbak, snijmesje) en beide geven waarschuwingen als iets aandacht nodig heeft. Wat betrouwbaarheid betreft staan zowel Epson als Canon bovenaan – ze draaien vaak jaren zonder storingen, op tijdig verbruiksmateriaal wisselen na. U hoeft bij geen van beide bang te zijn voor frequente mankementen. Gebruik gewoon de onderhoudstools (automatische cleaning, calibratie indien gewenst) en houd de omgeving redelijk stofvrij, dan presteren beide printers consistent. Al met al is geen van beide duidelijk “beter” in onderhoud: Epson vergt iets meer vertrouwen op de ingebouwde robuustheid, Canon geeft u de optie om zelf in te grijpen als het nodig is. Beide strategieën hebben zich bewezen.

Welke printer heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding?

Antwoord: Dit zijn allebei high-end printers, en de prijs-kwaliteitverhouding is voor beide modellen uitstekend in hun segment. De Epson SC-P9500 is doorgaans enkele honderden euro’s goedkoper in aanschaf dan de Canon PRO-4600 voor een vergelijkbare configuratie. Als u dus puur kijkt naar prijs versus kernprestaties (kleurbereik, printkwaliteit, snelheid), dan biedt Epson iets meer “bang for buck” omdat u bijna dezelfde specificaties krijgt voor minder geld. Echter, Canon’s iets hogere prijs komt met extra’s die voor veel gebruikers waarde toevoegen – zoals de ingebouwde kleurkalibratie, de Chroma Optimizer voor perfecte glans en de mogelijkheid van een dual-roll unit. Als die features belangrijk voor u zijn, dan rechtvaardigt de Canon zijn prijskaartje en kan hij in uw situatie zelfs een betere investering zijn (bijvoorbeeld als workflow-efficiëntie u tijd bespaart, wat ook geld waard is). In termen van operationele kosten (inkt, onderhoud) zijn ze vergelijkbaar zuinig; geen van beide gaat uw budget leegtrekken bij normaal gebruik, en beide leveren prints die u tegen premium tarieven kunt verkopen of gebruiken. Samengevat: de Epson is iets voordeliger met nagenoeg hetzelfde resultaat – top waarde dus – terwijl de Canon iets duurder is maar die meerprijs omzet in praktische voordelen. Beide zijn hun geld zeker waard voor professionele fotografen en artiesten die het maximale uit hun werk willen halen.

Lease of huur je plotter bij Plottershop!

Leasen
Onze volledige collectie plotters is beschikbaar voor lease: kies je model, betaal een vast maandelijks bedrag en spreid je investering zonder verrassingen.
Inclusief onderhoud en service, voor een zorgeloze workflow.

Huren
Heb je een plotter nodig voor een kort project of juist voor langere tijd?
Huur per dag, week of maand, mét flexibele looptijden en gunstige tarieven.
Geen langdurige verplichtingen, wél maximale vrijheid.

Aanbiedingen zijn altijd vrijblijvend en op geen enkele wijze bindend!

Heeft u vragen of advies nodig bij het vinden van de juiste producten?
Bel of mail met onze verkoopafdeling, we helpen u graag!

Nederland: +31 74 2505950
België: +32 47 262 06 92
E-mail: [email protected]

Offerte maken

Maak eenvoudig zelf een offerte in 3 stappen:

  1. Voeg de gewenste producten toe aan uw winkelmand.

  2. Ga naar Kassa/Afrekenen om uw gegevens in te vullen.

  3. Kies bij betaalmethode de optie “Offerte aanvragen”.
    ** er wordt geen betaling gevraagd. ** 

U ontvangt direct een prijsopgave per e-mail.

Onze offertes zijn puur ter oriëntatie – geheel vrijblijvend en zonder verplichtingen.

Heeft u nog vragen?
Of advies nodig bij het vinden van de juiste producten?
Bel of mail met onze verkoopafdeling, we helpen u graag!

Nederland: +31 74 2505950
België: +32 47 262 06 92
E-mail: [email protected]

Hulp nodig?

Neem contact op, wij helpen u graag, zonder verplichtingen!

Gratis vrijblijvend professioneel advies.

Weet u nog niet precies wat u zoekt, dan helpen de experts van Plottershop u graag!
Bent u overtuigd van uw keuze? Ook dan kan een gesprek met een specialist u nieuwe inzichten bieden of juist helpen uw keuze te bevestigen.

Waarom contact opnemen?

  • Elke situatie is uniek
    Wij kunnen u een oplossing aanbevelen die precies bij uw printbehoefte past.
  • Voorkom kostbare fouten
    Investeer in de juiste apparatuur vanaf het begin.
  • Deskundig advies
    Onze specialisten zijn merk-onafhankelijk, hebben jarenlange ervaring en kennen de markt door en door.

Onze adviezen zijn altijd vrijblijvend en op geen enkele wijze bindend!

Bel of mail met onze service- en adviesafdeling. Wij helpen u graag!

Nederland: +31 74 250 59 50
België: +32 47 262 06 92
E-mail: [email protected]